Przejdź do stopki

Objazd DK75 na górze św. Justa

    wyświetleń: 1106
Objazd DK75 na górze św. Justa

Treść

Zamknięcie fragmentu DK75 na górze św. Justa, objazd.

DK75 na odcinku poprowadzonym przez zbocze góry św. Justa, gdzie trwają aktualnie prace zostanie zamknięta dla ruchu od 20.08.2018r., do końca października,
jeżeli będzie sucha jesień, w razie opadów uniemożliwiających prace może się przedłużyć do połowy listopada 2018 r.
 
Zamknięcie drogi jest niezbędne ze względu na charakter wykonywanych prac. Rozbierana będzie cała konstrukcja drogi, miejscami wykopy sięgną głębokości 7 m, ponieważ trzeba jeszcze wymienić grunty pod konstrukcją drogi, by ją docelowo wzmocnić.
 
Zalecany ruch poprowadzony zostanie objazdem drogami powiatowymi przez Wronowice, Łyczanka i Świdnik, czyli jest to droga tylko o 4 km dłuższa od drogi przez Just, dla pojazdów o nacisku 8 ton na oś.
 
Oznacza to, że np. samochód dostawczy mający dwie osie może mieć obciążenie 16t, samochód ciężarowy z przyczepą w sumie 5 osi do 40 ton ładunku. Cięższe pojazdy mogą poruszać się drogą krajową nr 28. Można także korzystać z innych dróg publicznych, stosując się do oznakowania o dopuszczalnej nośności.
 
 

ZOBACZ ==> Zawiadomienie dot. organizacji ruchu BUD-DROG

 

Prowadzona przebudowa ma przywrócić DK75 na tym odcinku do stanu przed uszkodzeniami, które spowodowało osuwisko oraz wzmocnienie jej i zabezpieczenie od strony stoku przed napierającymi masami ziemnymi.
 
Koszt prac wyniesie 46 377 949,56 zł. Rozbudowa ma być wykonana w ciągu 10 miesięcy. Do tego terminu nie jest wliczany okres zimowy czyli zakończenie prac zaplanowane jest na maj 2019 r.
 
Prace nie obejmują stabilizacji całego osuwiska Just-Tęgoborze. Mają zasięg lokalny.
 
Na odcinku od km 51+600,00 do km 53+320,00 w miejscowości Tęgoborze droga krajowa nr 75 wznosi od Jeziora Rożnowskiego do Przełęczy Św. Justa, gdzie różnica wysokości wynosi 103,5 m, w większości na obszarze osuwiskowym, o zróżnicowanej aktywności. Osuwisko Just-Tęgoborze ma 21,3 ha powierzchni i obejmuje południowy oraz południowo-wschodni stok. Droga krajowa nr 75 zajmuje tylko kilka procent tego obszaru. Utwory geologiczne fliszu karpackiego, który tu występuje sprzyjają procesom osuwiskowym. Łupki i piaskowce pod wpływem przedostawanie się wody do warstw poślizgowych doprowadzają do przesuwania się skał względem siebie, na różnych głębokościach. Wg badań geologicznych prowadzonych na zlecenie GDDKiA Oddziału w Krakowie powierzchnie poślizgu jest kilka są na różnych głębokościach np.: 6 m, 12 m, 25 m, 30 m, 69 m i 78 metrów. Szczególnie ruchy osuwiskowe uaktywniają się po intensywnych i długotrwałych deszczach. Ale nie tylko. Jest też stałe zasilanie wodami podziemnymi. Wraz z przesuwaniem się warstw skał i ziemi, przesuwa się droga DK75, w stronę J. Rożnowskiego. Od 2010 r. do 2016 r. GDDKiA wydała w sumie 3 055 460 zł na zabezpieczenie drogi przed przerwaniem jej ciągłości.
 
Źródło: https://www.gddkia.gov.pl
Na Skróty