Przejdź do stopki

wyświetleń: 1281

Treść

Szlaki piesze

Przez tereny gminy Łososina Dolna przebiega kilka pieszych szlaków turystycznych. To propozycja dla miłośników odkrywania piękna nowo poznanych miejsc o własnych siłach.

Szlak niebieski:

Rożnów - Ostra Góra - Tabaszowa -Znamirowice - Just - Rojówka - Skrzętla - Jaworz (ok. 6 godz.)

Jest to część szlaku dalekobieżnego prowadzącego z Tarnowa wokół zachodnich brzegów Jeziora Rożnowskiego przez Beskid Wyspowy, Gorce, Pieniny w Beskid Sądecki.

Wędrówkę rozpoczynamy w Rożnowie, na przystanku autobusowym PKS Rożnów-Zapora. Po pokonaniu Dunajca wiszącą kładką koło elektrowni wodnej w Rożnowie znajdujemy się u podnóża Ostrej Góry. Szlak prowadzi nas w górę zbocza aż do skrzyżowania ze szlakiem zielonym, biegnącym z Witowic Górnych (zobacz – szlak zielony I).

Docieramy w pobliże szczytu Ostrej Góry (ok. 455 m n.p.m.) i wśród lasu trawersem dochodzimy do szosy w Tabaszowej. Schodzimy szosą do Znamirowic, gdzie możemy odpocząć nad Jeziorem Rożnowskim w Yacht Clubie PTTK i dalej – na przełęcz św. Justa. Po przekroczeniu drogi krajowej warto zrobić sobie kolejną przerwę w cieniu zabytkowego, drewnianego kościółka, który – jak głosi tradycja – stoi w miejscu pustelni św. Justa (zobacz: kościół na Juście).

Dalej szlak prowadzi nas do Rojówki, gdzie krzyżuje się ze szlakiem żółtym biegnącym zboczami Białowodzkiej Góry (616 m n.p.m.) do Marcinkowic (zobacz szlak żółty). Niebieskie znaki poprowadzą nas natomiast przez Babią Górę (728 m n.p.m.) na Jaworz - najwyższy szczyt Pasma Łososińskiego (921 m n.p.m.).

Szlak żółty:

Marcinkowice - Białowodzka Góra - Zawadka - Rojówka (ok. 3 godz.)

Szlak łączy się w Rojówce ze szlakiem niebieskim na Jaworz.

Wyruszamy ze stacji PKP w Marcinkowicach (gmina Chełmiec). Po przejściu potoku Smolnik podchodzimy na zbocze Białowodzkiej Góry (zobacz: Rezerwat przyrody i tajemnicze grodzisko), gdzie przebiega granica gmin. Na grzbiecie mijamy murowaną kapliczkę i wraz z dochodzącymi znakami zielonymi (szlak zielony II) podążamy do gospodarstwa z ciekawą stodołą z kamienia. Tu szlak zielony kończy się , a my schodzimy dalej, do drogi w Zawadce. Przechodzimy drogę i podążamy na północ drogą biegnącą do Rojówki. Przy szkole spotykamy szlak niebieski na Jaworz.

Szlak zielony I:

Witowice Górne -Ostra Góra - Rożnów (ok. 1 godz.):

Przed szczytem Ostrej Góry szlak łączy się ze szlakiem niebieskim.

Z przystanku PKS w Witowicach Górnych (na trasie Kraków –Krynica) przechodzimy przez most na rzece Łososina. Drogą, a następnie ścieżką wiodącą wśród pól, podchodzimy na grzbiet Ostrej Góry. Po drodze możemy podziwiać widok na fragment Jeziora Czchowskiego i zabytkowy kościółek w Tropiu.

Po przejściu grzbietu podążamy ścieżką biegnącą wśród gęstego lasu, by dojść do rozwidlenia szlaków niebieskiego i zielonego. Podążamy za niebieskimi znakami w dół, na drugą stronę Dunajca aż do przystanku PKS Rożnów-Zapora. Możemy też udać się w drugą stronę, w pobliże szczytu Ostrej Góry i dalej – do Znamirowic, Tabaszowej na Just.

Szlak zielony II:

Tęgoborze - Białowodzka Góra (ok. 1 godz. 30 min):

Jest to część dawnego szlaku "kwitnących sadów".

Wędrówkę rozpoczynamy na przystanku PKS w Tęgoborzy. Początkowo znaki prowadzą nas drogą w stronę Zawadki. Następnie skręcamy na południe i podchodzimy zboczem pod spiętrzenie Białowodzkiej Góry (zobacz: Rezerwat przyrody i tajemnicze grodzisko). Po drodze podziwiamy widoki na Jezioro Rożnowskie i szczyt Dąbrowskiej Góry.

Szlak łączy się w pewnym momencie ze szlakiem żółtym Marcinkowice-Zawdka-Rojówka. Możemy kontynuować wędrówkę podążając za żółtymi znakami, lub zejść biegnącą w dół drogą do Chomranic.